UYGUR KAĞANLIĞI

744 - 840 CE

Bozkırın göçebelikten yerleşik hayata, kılıçtan kaleme geçtiği medeniyet köprüsü.

Tarihsel Kronoloji

Bozkırdan Şehirleşmeye Giden Yol

744

Kuruluş

Kutluk Bilge Kül Kağan, Basmil ve Karluklarla birleşerek II. Göktürk Devleti'ni yıktı ve Ötüken merkezli devleti kurdu.

751

Talas Savaşı Sonrası

Çin'in zayıflamasıyla Uygurlar bölgedeki en baskın güç haline geldi. Çin ile "At karşılığı İpek" ticareti zirveye ulaştı.

762

Maniheizm'in Kabulü

Bögü Kağan, Tibetlilerle savaşında yardım ettiği Çin'den dönerken Maniheizm'i benimsedi. Türkler yerleşik hayata geçmeye başladı.

840

Yıkılış ve Göç

Şiddetli kışlar, salgınlar ve Kırgız saldırıları sonucu devlet yıkıldı. Uygurlar güneye göç ederek Kansu ve Turfan devletlerini kurdu.

Egemenlik Sahası

Ötüken'den Tarım Havzası'na Uzanan Güç

Uygur Haritası Temsili

Stratejik Konum

Uygur Kağanlığı, İpek Yolu'nun kuzey hattını kontrol ederek Çin ile Batı arasındaki ticaretin kilit noktası olmuştur.

Önemli Hükümdarlar

Devlete Yön Veren Liderler

Kutluk Bilge Kül

KURUCU (744-747)

Dağınık boyları birleştirerek Karabalgasun'da başkenti kurdu ve kağanlığı ilan etti.

Moyan Çor

ALTIN ÇAĞ (747-759)

Devletin sınırlarını en geniş haline getirdi. Talas Savaşı sonrası güç boşluğunu doldurdu.

Bögü Kağan

DİN DEĞİŞİMİ (759-779)

Maniheizm'i resmi din yaparak Türklerin savaşçı kimliğinden şehirli kimliğe geçişini başlattı.

Askeri Teşkilat

Bozkırın Kılıcı ve Diplomasinin Kalkanı

Atlı Okçular

Uygur ordusunun ana gücü, hareket kabiliyeti yüksek hafif süvarilerdi. "Vur-kaç" taktiğini ustalıkla uygularlardı.

Ağır Süvariler

Devlet zenginleştikçe, hem atı hem de binicisi zırhlı olan ağır süvari birlikleri (Kataphrakt benzeri) oluşturuldu.

Diplomatik Güç

Çin'deki An Lushan İsyanı'nı bastırmak için Tang Hanedanı'na yardım ettiler. Bu askeri destek karşılığında Çin'i haraca bağladılar.

Şehir Savunması

Yerleşik hayata geçişle birlikte kale savunma taktikleri gelişti. Başkent Ordu-Balık güçlü surlarla çevriliydi.

Kültür ve Medeniyet

Sanat, ticaret ve inancın harmanlandığı dönem

Uygur Alfabesi

Sogd alfabesinden türetilen 18 harfli alfabe. Bu yazı sistemi o kadar etkiliydi ki, yüzyıllar sonra Cengiz Han tarafından Moğol İmparatorluğu'nun resmi yazısı yapıldı.

Diplomasi ve Ticaret

Tang Hanedanı ile sıkı ilişkiler kurdular. An Lushan isyanını bastırmaları karşılığında Çin prensesleri ile evlendiler ve yıllık vergi (ipek) aldılar.

Şehirleşme (Balık)

Ordu-Balık (Karabalgasun) ve Beş-Balık gibi şehirler kurdular. Çadırdan kerpiç evlere, tapınaklara ve saraylara geçiş bu dönemde hızlandı.

Matbaa ve Kağıt

Uygurlar, ağaç baskı tekniğini kullanarak kitap basımını yaygınlaştırdılar. Özellikle dini metinlerin çoğaltılmasında öncü oldular.

Dini Hoşgörü ve Maniheizm

763'te Maniheizm devlet dini oldu. Bu din hayvansal gıda yemeyi ve savaşmayı yasaklıyordu, bu da Uygurları tarıma ve sanata yöneltti. Ancak ülkede Budizm ve Hristiyanlık (Nasturilik) da özgürce yaşandı.

Sanat ve Tarım İnovasyonları

Çölü Bahçeye, Duvarı Sanata Dönüştürmek

Bezeklik Freskleri Temsili

Fresk Sanatı

Bezeklik Bin Buda Mağaraları'ndaki duvar resimleri (freskler), Uygur resim sanatının zirvesidir. Canlı renkler ve detaylı portreler İslam minyatür sanatına da ilham vermiştir.

Karez Su Kanalı Temsili

Karez Sistemi

Kurak Turfan havzasında tarım yapabilmek için yer altı su kanalları (Karez) inşa ettiler. Bu mühendislik harikası sayesinde çölde üzüm, kavun ve pamuk yetiştirdiler.

Uygur Freskleri

Miras ve Kalıcı Etki

Kültürel Öğretmenlik

Uygurlar, "Baksı" adı verilen katipleriyle Moğol sarayında öğretmenlik ve danışmanlık yapmış, bozkırın entelektüel sınıfını oluşturmuşlardır.

Göç ve Ardıl Devletler

Yıkılıştan sonra güneye göç ederek Koçu (850–1250) ve Kansu Uygur Krallıklarını kurdular, İpek Yolu ticaretini yüzyıllarca yönettiler.

Türk Hukuk Sistemi

Yerleşik hayatın gereği olarak ticaret sözleşmeleri, vasiyetnameler ve senetler düzenleyerek Türk tarihindeki ilk yazılı hukuk belgelerini oluşturdular.

Medeniyetler Arasında Köprü

Uygur Kağanlığı, İpek Yolu döneminin canlı, kozmopolit doğasının bir kanıtı olarak durmaktadır. Çin, Pers ve bozkırlar arasında aracı olarak Uygurlar, kültürel alışverişi kolaylaştırdı, bilgiyi korudu ve göçebe halkların sofistike, okuryazar medeniyetler kurabileceğini tüm dünyaya gösterdi.